Ted Shawn (1891- 1972)

Af Ingrid Brynjølfsson

Francois Delsarte

Isadora Duncan

Loie Fuller

Ruth St. Denis

Ted Shawn

Denishawn

Doris Humphrey Charles Wiedman Jose Limon

Martha Graham

Rudolf Von Laban

Mary Wigman

Kurt Jooss

Hanya Holm

Katherine Dunham

Lester Horton

Jerome Robbins

Bob Fosses

Paul Taylor

Twyla Tharp

zzzzzzT

Ted Shawn. De unge år.

Edwin Myers Shawn blev født i Kansas, Missouri i 1891, men boede i teenageårene i Denver, Colorado. Hans far var avisredaktør og hans mor kom fra en berømt skuespillerfamilie ved navn Booth.

Da Shawn var 11 år gammel døde hans mor og storebror med kun få måneders mellemrum og det, han især huskede sin mor for, var hendes store interesse for litteratur og drama. Mary Lee Booth Shawn havde været rektor på en high school før hun blev gift, havde forfattere som venner og var bog- og drama anmelder. Shawn's familie deltog aktivt i amatørteater og han havde allerede roller fra han var ganske lille.

Efter morens og brorens død og farens andet giftermål var Shawn en ensom dreng. Han var videbegærlig og fandt den største trøst i bøger. Da han var femten år skulle han have læst ca. 5000 bøger om vidt forskellige emner.

Dans var den karriere der lå længst fra hans tankegang, for det var meningen, at han efter universitetet skulle læse til præst. Han pådrog sig imidlertid difteri, og en medicin forgiftning bevirkede, at han blev delvist lam i underliv og ben. I løbet af en lang og smertefuld genoptræning blev han opfordret af en læge til at bruge dans som terapi for sine lamme muskler og Shawn begyndte på ballet hos en kendt danser og underviser ved navn Hazel Wallack.

I USA hvor dans kun var underholdning på dette tidspunkt, var det ikke almindeligt at se mænd danse på scenen. Ved slutningen af det 18. århundrede blev mænds roller i ballet på Metropolitaneroperaen danset af kvinder i trikot. Synet af kvinders ben skabte fulde huse. Duncan og Fuller havde således kun trænet kvinder til at optræde i deres kompagnier, Ruth St. Denis derimod brugte mænd i nogle af sine forestillinger, men hidtil havde ingen skilt sig særlig meget ud.

Mandedans

Shawn forelskede sig i dansen på det rette tidspunkt, hvor den behøvede mænd. Diaghilev`s Ballet Russe havde sat Paris på den anden ende i 1909 med dansere som Vaslav Nijinsky og Mikhail Mordkin og i 1910 fik Anna Pavlova og Mikhail Mordkin deres amerikanske debut, hvorimod hele Diaghilev`s kompagni først kom til USA i 1916.

I vaudevillen omkring 1910, optræder Vernon og Irene Castle med selskabsdans såsom vals, quickstep, foxtrot, rhumba m.m. og bliver umådelig populære hos det almene publikum, som snart både klæder sig og danser som dem. I 1913-14 blev "The Castle Walk" (en omskrivning af The Cake Walk) meget populær plus en række andre danse som den argentinske tango og de sydamerikanske danse "The Lame Duck", "The Turkey Trot" og "The Bunny Hug".

Folk gik amok i danseklubberne til stor gene for de officielle myndigheder, som anså det for alt for løssluppen en adfærd. Ruth St. Denis påstod, at der ikke længere fandtes nogen ordinære tjenere i Amerika, de havde alle forandret sig til latinamerikanske dansere, som var attraktionen i hver en vaudeville restaurant i hele landet.

Alt dette var med til at bane vejen for Ted Shawn. Han forlovede sig med Hazel Wallack og sammen optrådte de med selskabsdans bl.a. ved velgørenhedsarrangementer.

Balletten havde han brugt som genoptræning, men det var ikke den slags dans han brændte for. Det var dans med et budskab, gerne religiøst, som han eksperimenterede med. Det siges, at da han så Ruth St. Denis danse "The Incense" på Denver`s Broadway Theater i 1911 blev han meget bevæget, for i hendes dans lå der noget, som bekræftede hans ideer.

I 1912 forlod han Denver og Hazel Wallack og slog sig ned i Los Angeles, hvor han håbede på at finde en lærer, men han blev selv lærer. Han fik arbejde som stenograf på vandværket i byen og lejede et studie, hvor han begyndte at give timer i selskabsdans (ballroom dance). Han brugte sine elever som koreografiske prøveklude for at udforme de ideer han havde i sit hoved og for at genskabe den oplevelse han havde fået på Broadway Teatret i Denver.

Ted Shawn i Gnossienne, 1933.

En af Ted Shawn mest berømte solodanse til Erik Satie's musik.

Han fandt en partner, en forhenværende balletdanserinde ved navn Norma Gould, som også havde en skole og sammen gav de nogle små forestilllinger, hvor tangoen altid var det mest populære nummer. Shawn arbejdede hårdt på vandværket, hvorefter han skyndte sig ud for at optræde med Gould til "tango tea", nåede derefter lige hjem til sit studio for at undervise sine elever og bagefter tog han ud for at danse med sin partner for det publikum, som kom fra teatrene om aftenen. I sin fritid arbejdede han med koreografi. Han var utilfreds og ønskede ikke at tilbringe resten af sit liv med at danse tango, men ønskede derimod at lære mere om orientalsk dans.

Ted Shawn og Ruth St. denis

På samme tid søgte Ruth St. Denis efter unge mandlige dansere til en planlagt turnè. Hun havde indset at tidens dille med selskabsdans krævede, at hun havde en mandlig partner, for det var dèt, der solgte billetter.

Da Shawn mødte op til audition, forventede han en dansetime, men i stedet inviterede hun ham til te. Næste formiddag efter at have talt sammen hele natten, dansede han en primitv sværd dans for hende, og Ruth St. Denis antog ham på stedet, idet hun var overbevist om, at hun havde fundet "det bedste mandlige dansepotentiale" i Amerika.

Ted Shawn og St. Denis forelskede sig, men hun var bange for at blive gift og for at blive mast i ægteskabet. Hendes mor som havde fulgt hende i hele hendes karriere, var også imod forholdet, da St. Denis var 14 år ældre end Shawn. Det endte med, at de blev gift d. 13.august 1914, dog ville St.Denis ikke gå med ring, da hun anså det som et symbol på trældom.

Sammen dannede de Denishawn skolen (Se siden "Denishawn"), som de kørte i 15 år, inden de efter problemer i ægteskabet gik hver til sit i 1931. De blev aldrig skilt, de vedblev at være venner og dansede sammen igen senere i livet på "Jacobs Pillow", Shawn's blandede "dansefarm", som blev rammen om en række populære danse festivals.

Mandskompagniet i "Kinetic Molpai"
Ted Shawn i en spansk dans fra "O Libertad" 1936

I 1933 startede Shawn sit ensemble af mænd. De fleste var college gymnaster, som han trænede med stor omhu. I syv år turnerede Ted Shawn og hans mandsdansere i USA og udenlands. Denne virkelige pionèrindsats var ikke alene en teatermæssig succes, men var også med til at nedbryde amerikanske fordomme mod mandsdansere.

I 1933 begyndte Shawn med foredrag og dansedemonstrationer og med åbne "work in progress" prøver på nye koreografiske værker på Jacobs Pillow i Massachusetts. Stedet udviklede sig til at omfatte den verdenskendte 10 ugers "Jacobs Pillow Festival", som har tiltrukket internationale stjerner og lokket et enormt publikum til sit specielt arkitekttegnede danseteater. Lige til sin død 80 år gammel var Shawn leder af denne festival.

Det skal bemærkes, at Ted Shawn gennem omtalte festival bidrog så stærkt til danske danseres berømmelse i USA, at han, som den første udenlandske balletpersonlighed og uden at have optrådt i Danmark, modtog ordenen "Ridder af Dannebrog". Det siges, at efter Shawn havde set de gamle Elfeldt film med Hans Beck i København, udtalte han, at han tilhørte samme type mandsdanser som Beck.

Ted Shawn døde i 1972, 81 år gammel.